طيب بما ان نور عيننا قطع النور علينا وعندي امتحان بكره فنرغي شوية بقي.
الإجماع هو المصدر الثالث للتشريع وده بنرجعله لما يكون عندنا مسألة مستجدة لم نجد لها أصل أو دليل في القرآن أو السنة. من ضمن شروط الإجماع اتفاق العلماء وبالتالي لو فيه علماء اتفقوا علي حكم شرعي وفيه علماء آخرين اتفقوا علي حكم شرعي آخر يبقي إحنا كده معندناش إجماع لأن علماء الأمة لم يجتمعوا. في أغلب المسائل اللي تعرضت ليها في حياتي لحد دلوقتي لم أجد إجماع حقيقي إلا في مسائل نادرة جداً وبالتالي كلمة أجمع العلماء دي قبل ما تنقطها تشوف فيه علماء آخرين مخالفين ولا لأ.
فما اجتموا عليه وما اختلفوا فيه وما أصابوا فيه حكم الله وما أخطأوا لهم فيه الأجر من عند الله إن أرادوا بإجتهادهم الحق. وبالتالي أخذ إجماع العلماء علي إنه شرع هذا خطأ لإنه مفيش إجماع أصلا إلا زي ما قولت في أمور قليلة.
فإنت شغل مخك بقي واقرأ وشوف ده بيقول إيه وده بيقول إيه وكل فريق قاس الأمر علي إيه ومتقوليش أجمع علماء الأمة تاني ومتنساش تدعي ان النور يجي خلينا نكمل مذاكرة.
ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق